zaterdag 27 december 2008

Jaarlijstjes: Muziek

Platenmaatschappijen klagen steen en been. Toch heb ik nog nooit zoveel cd’s gekocht als het afgelopen jaar. Er was genoeg te genieten!

Nieuwe ontdekkingen:
Mijn ontdekking van het jaar zijn de Fleet Foxes. Heerlijk, wat een lekkere sfeervolle cd!
De grootste verrassing was Santogold. Hiermee maakte ik kennis via de gratis Single van de Week (iedere dinsdag een nieuwe) in iTunes. De enige cd die ik dit jaar hoorde die ik echt raar vond en geneigd was om meteen af te zetten. Maar eigenlijk is het echt heel goed!
Een andere Single van de Week ontdekking is Burial. Trage underground electro van een mysterieuze producer, die later in het jaar geen incognito sterren-DJ, maar een mediaschuwe nobody te zijn. Mooie duistere sferen!
Beste nieuwe Nederlandse band gaat tussen Moke en Voicst, maar Voicst wint, omdat ik hun album A tale of two devils veel vaker heb gedraaid. Lekkere energieke vrolijke pop.

Nieuwe albums van oude bekenden:
Heel sterk vind ik the Seldom Seen Kid van Elbow. Echt een ontzettend goed album. Ik baal nog steeds dat ik ze niet heb kunnen zien in de Oosterpoort. Heel onverwacht, maar erg goed was de onverwachte terugkeer van Portishead met Third. Tien jaar niets van je laten horen en dan zo terugkomen!
Sigur Rós, met Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust liet een nieuw, vrolijker Sigur Rós geluid horen. En deed me de oudere albums weer vaker beluisteren. Een ontzettende aanrader is ook hun DVD Heima, zeker op een groot scherm. Prachtige ode aan IJsland van de band.
Verder mag Vantage Point van dEUS ook niet onvermeld blijven. Heel degelijk en sterk.
Ook Tindersticks is met Hungry Saw weer helemaal op niveau teruggekeerd.
En het laatste album van Madrugada is ook heel erg goed. Jammer dat ze er mee ophouden, maar ook wel begrijpelijk na de dood van de gitarist tijdens de opnames.

Geen nieuw album, maar wel opnieuw ontdekt is Midlake, the Trial of Van Occupanther. Geweldige sfeervolle melancholische muziek, die hoe langer hoe beter wordt.

Wat ontbreekt in mijn lijstje:
TV On the Radio met Dear Science. Gooit hoge ogen in veel lijstjes, maar heb ik pas twee keer geluisterd, dus daar kan ik nog niet echt een oordeel over vellen. Hetzelfde geldt voor Micah P. Hinson met The Red Empire Orchestra. Zeker voor laatsgenoemde geldt overigens wel dat ik verwacht dat die nog wel gaat stijgen op mijn persoonlijke voorkeurslijstje.
Fordlandia van Jóhann Jóhannsson, daar ben ik erg nieuwsgierig naar, maar die heb ik nog niet gehoord.

Mooiste albumtitel van 2008:
1. Get Well Soon – Rest now weary head, you will get well soon
2. British Sea Power – Do you like rock music?
3. Tindersticks – The Hungry Saw

Mooiste albumhoes van 2008:
1. Fleet Foxes – Fleet Foxes
2. Get Well Soon – Rest now weary head, you will get well soon
3. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust

Mijn Top 10 over 2008:
1. Fleet Foxes – Fleet Foxes
2. Elbow – The Seldom Seen Kid
3. Portishead – Third
4. Sigur Rós - Með Suð Í Eyrum Við Spilum Endalaust
5. dEUS – Vantage Point
6. Santogold – Santogold
7. Voicst – A tale of two devils
8. Death Cab for Cutie – Narrow Stairs
9. Brett Anderson – Wilderness
10. Tindersticks – Hungry Saw

Tot slot het iTunes lijstje van meest gedraaide artiesten 2008:
1. EELS
2. Radiohead
3. Wir sind Helden
4. dEUS
5. Elbow
6. Voicst
7. Sufjan Stevens
8. Madrugada
9. Spinvis
10. Burial

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Vincent,
Wens je een bijzonder jaar toe, maar dat wordt 't vast wel met nieuw huis en nieuw leven. Ik was zowel bij Tindersticks als bij Elbow. Prachtig, allebei. Was vorige maand ook nog bij Novastar. Had jij ook nog wel mooi gevonden, denk ik.
Burial ben ik nu aan het downloaden. Er was inderdaad boel mooie muziek, het afgelopen jaar. Ik houd het nog goed bij op mijn muzieklogje.
Groet,
Niko