dinsdag 23 december 2008

Jaarlijstje Sport

Het is weer de tijd voor jaarlijstjes. Sportief was het een wisselvallig jaar. Het sportieve hoogtepunt was zonder twijfel de RopaRun. Sportief leverde ik er geen prestatie, maar als evenement was het geweldig om mee te maken en deel aan te hebben. Fantastisch om met zoveel mensen over zo'n grote afstand gedurende drie dagen bezig te zijn met het leveren van een collectieve prestatie!
Ik had me dit jaar een aantal doelen gesteld. Die heb ik niet allemaal gehaald. Eerst maar de getallen.

Roeien: 555km (in 2007 741km)
Fietsen: 1377km (in 2007 530)
Lopen: 302km (in 2007 362)

Ik had me voorgenomen meer te gaan fietsen en dat is gelukt, met name dankzij de tochtjes tussen Groningen en Veendam. Maar ik heb ook meer geklommen. Super om in de Alpen te fietsen, maar het hoogtepunt was toch wel weer Luik-Bastenaken-Luik.

Het roeien was in 2008 bedroevend. Meedoen met de Head was geweldig, maar daarna was het roeiseizoen ook wel ongeveer voorbij voor me. Geen Elfstedenploeg en ook het opzetten van een nieuwe ploeg in een viertje wil niet erg vlotten. Dat moet volgend jaar makkelijk beter kunnen.

Het hardlopen kende eigenlijk twee hoogtepunten kort na elkaar. Eerst een PR op de 10 in Winschoten, maar nog veel mooier was het PR op de Halve Marathon dat ik een week later liep in Groningen: 1:39,54!
Ruim sneller dan in 2007 en belangrijker nog: lekker gelopen. Daarna zakte het sportjaar als een soufflé in. Ziekte, drukte op het werk en alle conditie vloeide weg, met als treurig dieptepunt de rampzalige 7 Heuvelenloop in Nijmegen. Ruim een uur en een kwartier lopen met een gemiddelde hartslag van 185 geeft niet alleen aan dat het niet goed gaat, maar het sloopt je ook. De conditie is helemaal weg en moet nu voorzichtig weer worden opgebouwd. Maar dat zal wel goedkomen.
In 2009 moet het ritme terugkomen in het lopen, er moet een ploeg komen om te roeien en ik hoop net zoveel en net zo lekker te fietsen als in 2008.

Geen opmerkingen: