dinsdag 7 maart 2006

Blind stemmen voor de Gemeenteraad

Vandaag worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden en net als de afgelopen keren zit ik weer op het stembureau in het Stadhuis. De opkomst is tot nu toe niet bepaald overweldigend. Toch zijn er wel een aantal interessante nieuwtjes. Stemdistrict 1 heeft namelijk een primeur: een stemmachine voor visueel gehandicapten; in de volksmond blinden. Om deze mijlpaal in de emancipatie van de blinde medeburger vast te leggen zijn zowel Radio- als TV Noord al op bezoek geweest om een stemming vast te leggen, waarbij ik nog enige toelichting aan de luisteraars van RTV Noord heb gegeven. Ook is er een fotograaf van het ANP op bezoek geweest die mij vereeuwigd heeft als stemmende blinde. Geloof dus niet alles wat in de krant staat! Ook foto's zijn niet altijd wat ze lijken.
Tot nu toe hebben de blinde stemmers de weg naar het stembureau echter nog niet massaal gevonden: er zijn er tot half één nog maar twee komen stemmen...
Ik weet natuurlijk niet hoeveel blinde stadjers er zijn, maar het lijkt er dus niet echt op dat de aanwezigheid van de nieuwe stemmachine tot een enorme toename in de opkomst van blinde kiezers heeft geleid. Al is dit wellicht wat voorbarig: het stembureau is nog tot 21:00 uur geopend, dus wellicht komen ze nog...

Update
Uiteindelijk zijn er 5 blinde kiezers gekomen...

2 opmerkingen:

vincentrobijn zei

Waar kunnen we de foto online vinden?

Vincent zei

Geen idee. Ik sta er ook niet herkenbaar op hoor: de fotograaf heft mij staande op een stoel gefotografeerd, zeg maar over mijn schouder, zodat de koptelefoon en de brailleknoppener mooi opstonden.