woensdag 30 mei 2007

Pinksterwedstrijden Delfzijl

Afgelopen weekend was het pinksteren en dus tijd voor de jaarlijkse Internationale Pinkster Regatta in Delfzijl. Dit klinkt heel indrukwekkend, maar het is vooral een jaarlijks Hunzefeestje bij de Delfzijlster roeivereniging Neptunus, waar ook één of twee Gyas-ploegen aan de start verschijnen, een handvol boten uit Leer (de internationale component) en nog wat jeugd van de Zwolsche en Salland. Er worden braadworsten gebakken, de fanfare speelt (echt waar!) en meestal is het mooi weer. Gewoon een gezellig dagje aan het water, met verhoogde kansen op blik.

Naar aanleiding van het bezoek van Maria aan Nederland had Shanna twee mix-achten georganiseerd, gevuld met Zuidwesters, (oud-)coaches, oud-V6ers en voormalige Leftovers. Geoefend was er niet, dus écht hard zouden we niet gaan, maar daar ging het ook niet om. Leuk was het wel, die 2200 meter over het bochtige Damsterdiep. Ik zat in de eerste boot, die het snelste was van de twee Hunze mixboten. Helaas verpestte Gyas het feestje met een boot met echte boordroeiers, dus geen blik.In de derde heat startte ik nog een keer. Dit keer in een skiff. Mooie laagdrempelige gelegenheid om voor het eerst een wedstrijd te skiffen. Tegenstand was er ook. Oscar, die zou ik nooit bij kunnen houden, maar Joost (Elfstedenploeggenoot) zou misschien wel gaan. Op zich ging het best goed: technisch heel behoorlijk: beheerst, lange rake halen. Ik miste wel wat power: dat zou nog kunnen liggen aan de Elfstedentocht. Maar het meeste zaten de bochten tegen. Best lastig, met name bij de eerste brug. Daar ging ik recht op het remmingwerk af en moest ik hard houden totdat ik helemaal stillag. Vervolgens wat haaltjes met bakboord om voor het bruggat te komen. Jammer: dat kostte veel tijd. Desalniettemin 8:51, nette tijd, net voor Joost. Prima! Dat smaakt naar meer!

Hieronder in Google Earth de door mij afgelegde route van Start tot Finish.

Geen opmerkingen: