vrijdag 5 september 2008

Vorstelijke thuisreis

De buren zetten grote ogen op toen ik gisteravond thuiskwam. Nu kom ik wel vaker 's avonds thuis, maar normaal word ik niet in een limousine thuis afgezet. De benedenburen van de avondwinkel kwamen meteen nieuwsgierig naar buiten lopen toen de wagen bij hen voor de deur stopte. Nieuwsgierigheid die omsloeg in verbazing toen de chauffeur mij uit de auto hielp en mijn tas aanreikte. 'Zo'n grote Passat' hadden ze nog nooit gezien! Hoe was ik daar nu in terecht gekomen?
Ik was gisteren voor HEC in Den Haag en zou eigenlijk gewoon weer met de trein naar huis komen. Er bleek echter een aanstaande collega te zijn die in Haren woonde, zodat er al snel een voorstel was om samen te reizen. Hij had het over een taxi, dus ik dacht dat we een taxi zouden nemen naar het station. Toen we het hotel uitliepen waar de sessie was gehouden, was me duidelijk dat dit geen taxi naar het station was.
Er stond een grote fonkelende Volkswagen Phaeton voor de deur. De Phaeton, vernoemd naar een Griekse halfgod, de zoon van zonnegod Helios, is het alternatief van Volkswagen voor de topklasse limousines als Mercedes S-klassen, BMW 7-serie en Audi A8 en deelt veel techniek met de Bentley Continental. De auto is geen succes, omdat deze 'grote Passat' niet de status heeft die men bij het prijskaartje verlangt, dus je ziet ze maar zelden. (De ironie wil dat de mythologische Phaeton door Zeus wordt gestraft voor een overmoedige joyride met de zonnewagen, waarna hij te pletter valt: Nomen est Omen.)
Dit neemt niet weg dat het een uitzonderlijke wagen is, zodat we prinsheerlijk naar het Noorden zoefden. Een onverwacht genoegen, zo op een donderdagavond! Wanneer krijg ik zo'n dienstauto?

Hieronder het oordeel van Jeremy Clarkson over het topmodel in Top Gear.

Geen opmerkingen: