zaterdag 5 januari 2008

Onderweg met Murphy

Eén vrijdagavondtreinreis vol tegenslag en ik heb mijn buik alweer helemaal vol van het forenzen tussen Den Haag en Groningen. Hoewel dat natuurlijk een momentopname is: morgen ziet de wereld er vast weer zonniger uit, ging Murphy’s Law vanavond wel grandioos in vervulling...
O ironie! Vandaag besteedde ik de dag bij HEC met Nadine, Evelien en Margaux om te werken aan de opdracht voor de lopende module: keteninformatisering. Vanmorgen besloten we het spoor, of eigenlijk de veilige berijdbaarheid van het spoor als casus te gebruiken. Kortom we waren de hele dag bezig met ProRail, NS en alles wat er verder bij komt kijken om de veiligheid van het spoor te garanderen.
Om 17:06 stapte ik in de intercity naar Enschede, om in Amersfoort over te stappen. Druk voor een vakantiespits, maar ik had een plaatsje en kon dus aan het werk: stroomschema’s maken voor onze opdracht.
In Utrecht stapten de meeste mensen uit. Opeens werd omgeroepen dat de trein uit de dienstregeling werd genomen, omdat er door een aanrijding geen verkeer naar Amersfoort mogelijk was. Onderdrukte krachttermen uitend sloot ik snel de Mac af, stopte alles in de rugzak, schoot mijn jas aan en verliet de trein. Althans, dat was de bedoeling... Net voor ik kon uitstappen werden de deuren gesloten.
De (verder lege) trein ging rijden om afgerangeerd te worden. Een kwartiertje later werd ik door de machinist bevrijd uit de trein op het rangeerterrein in Utrecht. Van daar kon ik met de bus weer terug naar het Centraal Station. Nu weet ik dat als zoiets gebeurt je gerust aan de noodrem mag trekken. Weer iets geleerd.
Terug in Utrecht kreeg ik het advies via Arnhem verder te reizen. Daar stapte ik over op de intercity (hoewel: een oude hondenkop) naar Zwolle, waar ik om 20:47 arriveerde. Precies op tijd om de trein naar Groningen op het volgende perron te zien vertrekken. Mooi, zo’n strakke dienstregeling. De volgende trein ging pas om 21:17. Uiteraard had die weer een kwartier vertraging, zodat ik inmiddels om 21:47 uur Meppel nog moet passeren. Ik verwacht rond half elf in Groningen te arriveren. Het eerste record is dan alvast verbroken in 2008: dat van de langste reistijd tussen Den Haag en Groningen! Wie weet wat de rest van het jaar nog zal brengen?

Uiteindelijk: nóg een kwartiertje extra vertraging: 22:40 in Groningen, 23:00 thuis

1 opmerking:

vincentrobijn zei

wow..wat een dramatische reis. Hopelijk heb je snel een klus in het noorden.
groet, VR