maandag 2 juli 2007

Nederhop

Jarenlang had ik weinig met Nederhop. De enige Nederhoppers die enigszins serieus werden genomen was de Osdorp Posse, maar met dat stelletje zuurpruimen had ik bijzonder weinig. Altijd maar vermoeiend claimen dat ze de enige échte rappers van Nederland waren. Enerzijds schelden op 3FM dat ze daar niet gedraaid werden, omdat 3FM alleen commerciële bagger zou draaien en als ze dan op 3FM werden gedraaid was het weer niet goed, omdat ze underground waren. Extince en Brainpower vond ik wel leuk, maar verdiepte ik me verder niet in.
Een paar jaar geleden werd ik door één van mijn studenten gewezen op de scene rond Opgezwolle. Naast de Amsterdame rapscene van Ali B, Lange Frans en Baas B bleek er een groep rappers uit Rotterdam en Zwolle te bestaan. Opgezwolle, Kubus, Typhoon, DuvelDuvel en Jawat! Door ziekte miste ik hun gezamenlijke concert in de Oosterpoort destijds, maar kocht wel zo nu en dan eens een cd. Van Eigen Wereld het album dat Opgezwolle vorig jaar was ik al erg onder de indruk. Voer voor je hoedenplank, inderdaad! Vette beats van Kubus, goeie flows. Ongelooflijk dat zulke vette hiphop uit Zwolle komt! Ook het album van Jawat!, Ut Zwarte Aap bleek erg goed. En nu is Tussen licht en lucht van Typhoon uit.
lekkere flow, een karakteristieke stem, lekkere old-school beats en fijne rhymes. Welke andere rapper gebruikt woorden als "dogma's"? Wat deze rappers bindt is dat ze een boodschap hebben. Het zijn geen gangsters, geen players zoals veel Amerikaanse rappers van dit moment. Ook zijn het geen glijers zoals die nare Lange Frans en Baas B. Het zijn allemaal jongens (grotendeels met een Antilliaanse of Surinaamse achtergrond), die een sterke binding hebben met hun buurt en met ontwikkelingen in de maatschappij en de wereld. Ik zou zeggen, mensen ga het eens proberen!
Typhoon, Tussen Licht en Lucht (ligt in Den Haag zelfs bij de Mediamarkt voor €15,-)
Opgezwolle, Eigen Wereld (idem €10,-)
Opgezwolle, Vloeistof (idem €7,-)
Kubus, Buiten Westen
Jawat!, Ut Zwarte Aap
DuvelDuvel, Aap-O-Theek

Geen opmerkingen: