woensdag 25 juli 2007

i-Teams en ELO-Grunn

Een paar weken geleden beloofde ik al om wat meer te vertellen over mijn nieuwe opdracht. Op 2 juli begon ik aan een nieuwe klus, dit keer een dubbele opdracht bij i-Teams en ELO-Grunn. I-Teams is een programma bij ICTU (net als CCO dus) dat gemeentes ondersteund bij het invoeren van standaarden, architectuur en de producten van 12 Verdragsprogramma’s. Het doel van i-Teams is om een onomkeerbare impuls te geven aan de invoering van de elektronische overheid bij lokale overheden, met name gemeentes. Het programma is opgericht, omdat bleek dat gemeentes niet goed uit de voeten konden met wat er aan bouwstenen van de elektronische overheid werd ontwikkeld in Den Haag. Hierin biedt i-Teams ondersteuning door eerst een nulmeting te doen om te bepalen waar de gemeente staat met betrekking tot de e-overheid. Vervolgens wordt een propositie gemaakt, waarin aan de gemeente een voorstel wordt gedaan van de volgorde en keuzes van projecten. De gemeentes krijgen vervolgens ondersteuning van een zogenaamde e-adviseur, die ze helpt om realisatieplannen te maken. Aldus zouden de gemeentes voldoende op weg moeten zijn geholpen om het traject zelfstandig af te maken.
En wat is nu mijn rol hierin? Ik houd mij bezig met portfoliomanagement. Portfoliomanagement gaat over het productportfolio dat i-Teams naar de gemeentes brengt, dus de standaarden, architectuur en e-overheidsbouwstenen in de gereedschapskist van de e-adviseur. Organisatorisch zijn de ontwikkeling en de uitvoering van deze producten voor een groot deel van elkaar gescheiden. Het is daarom belangrijk om deze zaken wel met elkaar in verband te brengen, zodat e-adviseurs en gemeentes weten wat er allemaal is en nog komt en wat de samenhang is tussen de verschillende producten. En natuurlijk om de gemeentelijke praktijk, de ervaring met de invoering van de ze producten bij de gemeentes terug te koppelen naar de ontwikkelaars van deze producten. Deze verbindingen leggen zijn waar het om gaat bij het portfoliomanagement. Verbanden leggen tussen de producten onderling en tussen ontwikkeling en uitvoering. Het eerste is dus vooral afstemming intern tussen ICTU programma’s en departementen, het tweede in de keten van rijk naar gemeentes.
Een belangrijke taak van mij is om de kennis en ervaring die in het kader van ELO-Grunn wordt opgedaan terug te brengen naar Den Haag. ELO-Grunn is een samenwerkingsverband van Groningse gemeentes, de provincie en waterschapen dat in gezamenlijke projecten de basiscomponenten van de e-overheid invoert. Hiertoe zijn de gemeentes verdeeld over clusters die samen keuzes maken om projecten uit te voeren. ELO-Grunn valt organisatorisch onder i-Teams, waarmee mijn dubbele opdracht ook is verklaard. ELO-Grunn gaat een stapje verder dan i-Teams in de ondersteuning, doordat ELO-Grunn ook voorbij de realisatieplannen nog begeleiding biedt. Vandaar ook dat het bijzonder interessant is voor i-Teams om in die Groningse ervaring te delen.
Naast deze verbindingsrol heb ik ook bij ELO-Grunn inhoudelijke taken. Zo ga ik het cluster Oost-Groningen ondersteunen door een projectsecretariaat op te zetten om een structuur te creƫren die borgt dat projecten daar hun geplande resultaten houden en ook nadat ELO-Grunn afloopt door zullen gaan en er regie mogelijk is op de verscheidene projecten die er zijn. Voor een belangrijk deel gaat dit over zogenaamde basisregistraties als de modernisering Gemeentelijke Basisadministratie (mGBA), de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) en de invoering van de Omgevingsvergunning.
Al met al een mooie mix van Den Haag en Groningen, van aan de ene kant dicht bij beleid en ontwikkeling en aan de andere kant de uitvoeringspraktijk, waar ik tot maart 2008 flink mijn tanden in kan zetten!

Voor meer over i-Teams: kijk hier, over ELO-Grunn, hier.

Geen opmerkingen: