maandag 29 mei 2006

Studie- of schoolreis?

Morgen vertrek ik voor vier dagen naar Berlijn. Deze studiereis is een verplicht onderdeel van mijn Bestuurskunde studie. Het programma is wat aan de lichte kant, maar ach: ik zal me wel vermaken. Morgen reis ik per auto oostwaarts. Officiëel gaan we met het vliegtuig, maar omdat ik dat belachelijk vind voor zo'n kleine afstand profiteer ik van studiegenoten met vliegangst die met de auto gaan. En dat is nog goedkoper ook. De autoreis is makkelijk zat: Groningen uit en de snelweg volgen naar het oosten totdat we bij Charlottenburg zijn. Het hotel ziet er wel ok uit, vlak bij het slot.
Woensdag begint het programma met een bezoek aan de Reichstag, met ontvangst door parlementariërs. Dan 's middags een stadswandeling met aan het eind van de middag een rondleiding door Schloss Charlottenburg. Woensdagavon gaan we samen eten en een theater bezoeken. Ben benieuwd of dat hetzelfde theater wordt als bij mijn schoolreis naar Berlijn in 1995.
Donderdag 's ochtends een rondleiding door das Rote Rathaus. Vervolgens een bezoek aan de Fachhochschule für Verwaltung und Rechtspflege in Berlin waar we lunchen en een (korte) workshop doen. Dan gauw naar de Nederlandse ambassade voor nóg een rondleiding en een lezing over Nederlands-Duitse samenwerking op het gebied van veiligheid. Dit alles in een uurtje. Dan anderhalf uur "vrij" en als toetje een bezoek aan de Berliner Unterwelten.
De vrijdag is geheel toeristisch: eerst een bezoek aan het Hollandisches Viertel in Potsdamm, uiteraard met rondleiding en vervolgens Sanssouci. Potsdamm heb ik al eens gezien, dus wellicht dat we dan al wat eerder naar huis rijden. Maar wellicht nemen we ook nog de tijd om lekker door de prachtige tuinen te wandelen.
Als alles mee zit ben ik dan vrijdagavond weer thuis en zal ik ter zijner tijd verslag uitbrengen aan u mijn trouwe lezer!

Geen opmerkingen: