zaterdag 13 mei 2006

Aan het werk

Zo! Weekend! De eerste twee werkdagen zijn achter de rug en ik zie het nog steeds helemaal zitten! Woensdag stond mijn eerste werkdag volledig in het teken van training. 's Ochtends kreeg ik uitleg over de werkwijze in de archieven en de middag werd besteed aan een kennismaking met de te gebruiken software. Donderdag zou ik samen met Maria, de projectleider, aan de slag in het gemeentearchief van Appingedam voor een training on the job. Dit liep allemaal iets anders dan gepland. Uiteindelijk belandden we in Uithuizermeeden bij de Regioraad. De eerste tijd zal ik daar aan de slag gaan. Van training is niet meer erg veel gekomen, maar ik heb het nu wel een keertje in de praktijk gezien. Met de mij kenmerkende zelfredzaamheid kom ik er wel uit.

Maar waar gaat het nu over? Wat ga ik nu eigenlijk doen?
Welnu in de jaren negentig heeft het Rijk de provincies en gemeentes opdracht gegeven om uit te zoeken waar in Nederland allemaal bodemverontreiniging plaats heeft gevonden. In de jaren tachtig en negentig was er namenlijk een alsmaar toenemend aantal bodemsaneringen, wat steeds meer van de VROM budgetten opsoupeerde. Het Rijk wilde daarom dat er onderzoek zou worden gedaan om een overzicht te krijgen van de kosten die er nog in het verschiet zouden liggen. Er is toen in eerste instantie een inventarisatie van potentieel verdachte locaties gemaakt, het zogenaamd Landelijk Dekkend Beeld (LDB). De vervolgstap is om van die potentieel verdachte locaties uit te zoeken welke locaties echt verontreinigd zijn en welke niet. Definitieve zekerheid hierover krijg je door bodemonderzoek uit te voeren, maar dat is een erg kostbare zaak. Daarom wordt er eerst historisch onderzoek gedaan naar de locaties uit het LDB. Dit wordt in mijn geval uitgevoerd door ReGister, die mij via het uitzendbureau weer aan het werk zetten om een deel van het project uit te voeren.
Globaal werkt het zo dat ik aan de hand van verleende vergunningen op locaties bekijk of er wel of geen kans op bodemverontreiniging is en aan de hand van deze conclusies wordt bepaald of er al dan niet een bodemonderzoek wordt verricht. Hiervoor ga ik nu dus eerst aan de slag in Uithuizermeeden waar een deel van het gemeentearchief van Appingedam ligt en het Stadskantoor van Appingedam, waar de rest ligt. De verwachting is dat het project ongeveer drie maanden zal duren, dus precies tot ik op vakantie ga.

Geen opmerkingen: