dinsdag 13 november 2007

World Press Photo 2007

Akintunde Akinleye

Afgelopen zaterdag brachten Louise en ik een bezoek aan de World Press Photo 2007 in de Aa Kerk in Groningen. We hebben daar prachtige foto’s gezien en vonden het zeker de moeite waard. Net als elk jaar is het jammer dat er ook veel foto’s hangen die technisch niet bijzonder zijn, maar vooral shockeren. Een beeld dat mij dit jaar erg is bijgebleven is dat van een kinderlijk in een mortuarium met een gapend gat in het rompje en een ander erg naar beeld is dat van een vermoorde vrouw in Venezuela of en lichaam met een afgeschoten hand in Irak/ Afghanistan.
Maar goed, het blijven natuurlijk persfoto’s, dus dat hoort er ook bij. Veel foto’s over de oorlog in Irak en Afghanistan, maar ook schitterende sportfoto’s. Met name de honkbalfoto van Jeffrey Phelps is schitterend met die compositie in witte lijnen. Ook de magisch zwevende freediver is erg fraai.
Heel indrukwekkend is een serie foto’s gemaakt in een Afrikaanse psychiatrische inrichting. Afrika is sowieso het fotogeniekste continent lijkt het wel, met prachtige kleuren en veel contrast. Mijn favoriete foto van de expositie is er ook gemaakt. In Lagos, Nigeria, heeft tijdens het illegaal aftappen van olie een enorme explosie met daaropvolgend een verwoestende brand plaatsgevonden. Op de foto van Akintunde Akinleye zie je een man zijn gezicht afspoelen met wat water uit een blauwe emmer, terwijl hij letterlijk op de rokende puinhopen staat. Een magische foto, die me blijft fascineren. Veel meer dan de World Press winnaar, de foto van de jonge mensen in die rode auto in Libanon die de gevolgen van de Israëlische bombardementen bekijken.
Jammer vond ik dat de natuurfoto’s in een hoekje waren weggestopt. Hier waren een aantal prachtige foto’s te zien, met schitterende kleuren en composities. Jammer dat ze niet wat meer ruimte kregen. Desalniettemin een aanrader!
Jeffrey Phelps
José Cendón
Oded Balilty
Franck Seguin

World Press Photo 2007 is nog tot 2 december te zien in de Aa Kerk voor slechts €4,50.

Geen opmerkingen: