maandag 6 augustus 2007

Buitenaards: Mariko Mori in het Groninger Museum

Tja, met deze expositie was een kop snel bedacht! Afgelopen zaterdag ging ik met Renee en joris na een doorwaakte nacht stappen in Groningen ontkateren in het Groninger Museum.
Daar is nog tot 2 september een expositie van de Japanse kunstenares Mariko Mori. Ze staat bekend om haar multimediale objecten, waarbij Japanse Zen en Shinto tradities worden gemixt met minimalistische objecten. Veel schetsen, foto's, maar ook film, objecten, zoals een cirkel kleurig oplichtende monolieten in een donkere ruimte in een veld van witte kiezels, of een gloeiende witte steen op een witte kubus. En dit alles met op de achtergrond een zangerige Japanse vrouwenstem. Heel aangenaam als je een kater hebt! Er naar kijkend werd ik helemaal ontspannen, alsof ik een mentale massage kreeg. Heerlijk! Hier en daar betrapte ik me er wel op dat ik associeerde met de ontzettend geestige Absolutely Fabulous scene met minimalistische vrienden van Edina (uiteraard met een linkje ;-) ). Maar eigenlijk vond ik het erg mooi en de moeite waard. Typisch Japans: ogenschijnlijk allemaal heel simpel, maar met prachtige details en ontzettend in balans.
Maar het meest opvallend waren de aliens (die je kon knuffelen) en de Wave UFO. Dit is een UFO, waar 3 personen per keer in kunnen, die worden gekoppeld aan de installatie via elektrodes die de hersengolven doorgeven aan een computer die ze omzet in kleurige figuren. Helaas was de wachttijd absurd lang, dus dat zat er niet in vanwege treinen die gehaald moesten worden. Maar gelukkig is er Youtube, met hier een filmpje!

Geen opmerkingen: