zaterdag 9 mei 2009

Honderd jaar Giro

Vandaag begint het wielerfeest dat de Giro d'Italia is weer. Op afstand de mooiste wielerronde van het jaar. De Giro viert dit jaar haar eeuwfeest, daarom volgt de Giro dit jaar een feestparcours. De start is vanmiddag in Venetië, waar een ploegentijdrit wordt verreden. Aankomsten in Milaan en Firenze, op de top van de Vesuvius en een afsluitende tijdrit in Rome. De roze trui is voor de gelegenheid ontworpen door modekoningen Dolce & Gabbana.
Juist deze Italiaanse flair maakt de Giro zo veel mooier dan de Tour. De organisatie van de Giro ziet wat een wielerronde is: vermaak. Dus moet je zorgen voor spektakel. Spectaculaire beklimmingen over geitenpaadjes, op de hoogste toppen. Woeste massasprints in historische straten. Bijzonder camerawerk (nergens vliegen de helicopters zo laag als in Italië) en mooie extraatjes als de actuele hartslag en het percentage van hun vermogen dat interessante renners leveren.
Het belooft een mooie ronde te worden met extreem veel bergen en aankomsten in de mooiste Italiaanse steden. Ook het deelnemersveld is erg aantrekkelijk. Naast de Italiaanse toppers doen ook steeds meer internationale topcoureurs mee. Er zijn een hele reeks mogelijke winnaars: Leipheimer, Sastre en naturlijk de Italiaanse kampioenen als Simoni (Gibo il Magnifico), Cunego, Di Luca (The Killer), Basso, Garzelli. Van Armstrong verwacht ik niet dat hij kan meedoen om de winst. Eigenlijk past de Giro ook niet bij hem. De Giro is niet hard, zakelijk, monomaan en ingesteld op totale controle. De Giro is Italië: passie, chaos en spektakel. Heel andere koek dan de Tour.
We zullen zien. Kijken kan bij Eurosport of Sporza. De NOS zendt het niet uit: te duur. In Nederland telt alleen de Tour. Misschien volgend jaar als de start in Amsterdam is?
Hoe dan ook: ik verheug me erop!

3 opmerkingen:

josevanderlijke zei

Leuk stukje! Heb er ook veel zin in. Lig je zelf ook een beetje op schema? Ik kom je vast wel weer tegen dit seizoen :-)

Jan-Daem zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Jan-Daem zei

Zeker een leuk stukje (ruim 3300 km ;-) ). Ik verheug me ook op een aantal aanstaande etappes. Om te beginnen die van vandaag! (di. 12 mei). Met een venijnige aankomst bergop in een colletje van de HC (buitencategorie).

Hmmm... Ik weet niet of ik je opmerkingen over Armstrong deel. Redelijkerwijs gezien zou de man geen deuk meer in een pakje boter moeten kunnen rijden, maar als je ziet dat hij nu al 5e (ja 5e!)staat, en hoe ongelofelijk fel en gefocused hij van start is gegaan, bekruipt mij het gevoel dat redelijkerwijs wederom niet op Lance van toepassing zal zijn! We zullen zien....

J-D