donderdag 5 maart 2009

Oud & Nieuw: Wielerseizoen 2009

Komend weekeinde begint het wielerseizoen 2009 met de eerste Vlaamse voorjaarsklassiekers: op zaterdag de Omloop Het Volk (wegens overname van de naamgevende sponsor nu formeel de Omloop Het Nieuwsblad) en op zondag Kuurne-Brussel-Kuurne.
Natuurlijk werd er al gefietst in Quatar, Australië en Californië en in Spanje en Portugal, maar komend weekend begint het seizoen echt.
De afgelopen tijd werd al veel publiciteit gegeven aan vermeende, verdachte, gepakte en gestrafte dopingzondaars die weer zijn opgenomen in het peloton. U kent de namen: Armstrong, Basso, Hamilton, Landis, Mancebo, Sevilla. En zij die (nog) niet mee mogen doen, zoals Rasmussen, Jaksche, Vinokourov en natuurlijk de eeuwig terugkerende Franck Vandenbroucke. Comeback is in ieder geval het woord van de eerste koersen in 2009.
In Nederland was er verder aandacht voor nieuwe namen. De eerste stappen op de weg van baansprinters Theo Bos en (in mindere mate) Wim Stroetinga kregen aandacht. Vol verwachting wordt uitgekeken naar de verdere ontwikkeling van met name Robert Gesink en Thomas Dekker voor het rondewerk en van klassiekerrenners als Nikki Terpstra, Sebastiaan Langeveld, Floris Goessinnen en Martijn Maaskant. En een nieuwe Nederlandse profploeg Vacansoleil.
In oktober zullen we weten of 2009 het jaar werd van de oude of van de nieuwe namen.

Ik hoop op een mooi seizoen, met mooie strijd. Ik hoop dat Skil-Shimano naar de Tour mag. Ik hoop dat we nooit meer iets horen over het boetesysteem van Rabobank en dat Oscar Freire nooit een boete krijgt als hij te laat komt of zijn schoenen vergeet. Ik hoop dat Michael Boogerd zichzelf terugvind en dat we hem nooit meer treurig out of place terugzien in Ranking the Stars. Ik hoop dat de oortjes na dit seioen verboden worden. Ik hoop dat het mooi weer is tijdens de proloog van de Vuelta op het TT-circuit bij Assen. Ik hoop dat er alleen nog hysterische aandacht voor Lance Armstrong is als hij iets werkelijk uitzonderlijks doet, niet meer als hij alleen maar is. En ik zal Paolo Bettini missen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Amen!

Overigens lijkt het er op dat in ieder geval een van je gebeden is verhoord. In deze Tour schijnen ze zonder oortjes te gaan rijden! (gerucht?)

Groet J-D